
Τραμπ: ακμή και παρακμή ενός
πυρομανούς "ειρηνοποιού"!
του Γιώργου Μητραλιά
Η συνάντηση Τραμπ-Μαμντάνι στο Λευκό Οίκο δεν ήταν μόνο «παράξενη» και «απίστευτη» μετά από όσα είχαν προηγηθεί. Ήταν κυρίως διδακτική για τη συνέχεια των γεγονότων τόσο για τον έναν όσο και για τον άλλον πρωταγωνιστή της. Και το πρώτο από αυτά τα διδάγματα είναι ότι ο Μαμντάνι βγήκε σαφώς ενισχυμένος! Γιατί; Μα, επειδή η μέχρι διαχυτικότητας εκδηλώσεις φιλίας που έδειξε ο Τραμπ προς το πρόσωπό του προκαλούν σύγχυση ή και απόγνωση στους ηγέτες και τους υποστηρικτές του Τραμπ στη Νέα Υόρκη αλλά και σε όλη τη χώρα, κάνοντας τους να μην ξέρουν πια τι να σκεφτούν και τι να κάνουν με τον Μαμντάνι. Αυτό συμβάλλει στην απομάκρυνση της εκτέλεσης των απειλών του Τραμπ, τουλάχιστον μέχρι την ανάληψη των δημαρχιακών καθηκόντων του από τον Μαμντάνι τον επόμενο Ιανουάριο, και πιθανώς για τους επόμενους 4-5 μήνες. Και φυσικά, δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι ο Τραμπ έσπευσε να δηλώσει ότι, μετά την ανταλλαγή απόψεων που είχε με τον Μαμντάνι, δεν σκοπεύει να στείλει την ICE και τις άλλες του πολιτοφυλακές στη Νέα Υόρκη, εκτός κι αν του το ζητήσει... ο Μαμντάνι! Με λίγα λόγια, ο Μαμντάνι κερδίζει πολύτιμο χρόνο για να εδραιωθεί και να οργανώσει την υπεράσπισή του και, κυρίως, το μαζικό του κίνημα...



Éric Toussaint: Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στις οποίες μπορούμε να προσθέσουμε και τη Μεγάλη Βρετανία, βρίσκονται σε μεγάλη δυσκολία. Πρώτον, η ανάπτυξη είναι σχεδόν μηδενική. Δεν είμαστε καθόλου οπαδοί της ανάπτυξης, αλλά από την άποψη του καπιταλισμού, η ανάπτυξη που πλησιάζει το μηδέν αποτελεί πρόβλημα για τους Ευρωπαίους καπιταλιστές.


Οι σφαγές της 7ης Οκτωβρίου 2023 προκάλεσαν τον θάνατο της Λωρίδας της Γάζας. Θα χρειαστούν χρόνια για να επανέλθει στη ζωή, αν ποτέ το καταφέρει. Αλλά αυτά τα γεγονότα, και η ισραηλινή επίθεση που ακολούθησε, σκότωσαν επίσης την ελπίδα για ένα διαφορετικό Ισραήλ. Είναι ακόμα πολύ νωρίς για να εκτιμηθεί η έκταση των ζημιών που προκάλεσε αυτός ο πόλεμος μέσα στην κοινωνία και το κράτος του Ισραήλ. Η αλλαγή είναι προφανώς ριζική. Και εδώ επίσης, η απομάκρυνση των ερειπίων και η ανοικοδόμηση θα πάρουν χρόνια, αν βέβαια γίνουν κάποτε. Η Γάζα και το Ισραήλ έχουν καταστραφεί, ίσως ανεπανόρθωτα, το καθένα με τον δικό του τρόπο. Η καταστροφή της πρώτης είναι ορατή δια γυμνού οφθαλμού, για χιλιόμετρα επί χιλιομέτρων, ενώ η δεύτερη παραμένει κρυμμένη κάτω από την επιφάνεια.







Ένα πρώτο κοινό χαρακτηριστικό αυτών των διαφόρων αποικιακών διαδικασιών αφορά τη υπερβολική διάσταση της δικαιολογίας τους. Αν εξετάσουμε τους εποικισμούς που εγκαθίδρυσαν τα ευρωπαϊκά κράτη, διαπιστώνουμε ότι, για τις αστικές τάξεις του 19ου αιώνα, ήταν αυτονόητο ότι η Ευρώπη είχε «εκπολιτιστική αποστολή». Ο Jules Ferry το εξέφρασε με τα εξής λόγια σχετικά με το γαλλικό σχέδιο: «Οι ανώτερες φυλές έχουν ένα δικαίωμα επί των κατώτερων φυλών. Λέω ότι έχουν ένα δικαίωμα επειδή έχουν ένα καθήκον. Έχουν το καθήκον να εκπολιτίσουν τις κατώτερες φυλές » [2]. Με παρόμοια νοοτροπία, ο πνευματικός πατέρας του σιωνιστικού σχεδίου, ο Αυστριακός Theodor Herzl, έγραφε ότι η δημιουργία ενός κράτους των Εβραίων στην Παλαιστίνη θα προστάτευε την Ευρώπη και θα εξέφραζε την αποστολή της, καθώς «θα αποτελούσαν εκεί ένα τμήμα ενός τείχους ενάντια στην Ασία, καθώς και την εμπροσθοφυλακή του πολιτισμού ενάντια στη βαρβαρότητα» [3]. Αφού εξετάσουμε συνοπτικά την εξάπλωση των ευρωπαϊκών αποικιακών επιχειρήσεων από τον 15ο έως τον 20ό αιώνα, θα αναλύσουμε πώς αυτές επαναλήφθηκαν στην εποικιστική αποικιοκρατία των Εβραίων εποίκων στην Παλαιστίνη μετά το 1948 και στη συνέχεια στην οικοδόμηση του κράτους του Ισραήλ που την διαδέχθηκε, μέχρι το 2024.




